Interview: Gelecon viert 40-jarig jubileum

 In Gelecon nieuws

Gelecon bestaat in september 2020 precies 40 jaar en dat is een feestelijke mijlpaal voor het gehele bedrijf. Christiaan Verhagen en Michael van der Linden zijn de twee heren die zich nu al 12 jaar aan het roer bevinden. Hoog tijd om stil te staan bij alles wat is geweest én wat nog gaat komen. We geven het woord aan commercieel directeur Michael.

Gelecon bestaat 40 jaar, hoe voelt dat?
“Allereerst ben ik ontzettend trots wat we in al die jaren hebben bereikt. In de branche zijn we één van de toonaangevende spelers en in een sterk veranderende markt nog steeds een solide bedrijf. We voelen ons pas 40 jaar jong en blijven continu bezig om onszelf verder te ontwikkelen, en te blijven voldoen aan de wensen en verwachtingen van onze klanten. We hebben een zeer gemotiveerd en ambitieus team en samen krijgen we alles voor elkaar”, vertelt Michael.

Wat zijn de grootste veranderingen in 40 jaar Gelecon?
“In 40 jaar is Gelecon maar liefst 5 keer verhuisd. Waar het bedrijf in 1980 is begonnen met een kleine winkel in het centrum van Den Haag zitten we nu in een bedrijfspand van ruim 2500 m2. Buiten meer ruimte en meer klanten is ook het aantal medewerkers sterk gegroeid. We werken vandaag de dag met een team van meer dan 20 man sterk. Een andere grote verandering is de overstap naar een nieuwe ERP bedrijfssoftware systeem. Door deze noodzakelijke verandering zijn nagenoeg alle zaken geautomatiseerd, waardoor we efficiënter en sneller werken en meer aandacht kunnen geven aan onze klanten.”

Twaalf jaar geleden hebben jij en Christiaan het bedrijf overgenomen. Is er sindsdien veel veranderd?
“In verschillende opzichten is er veel veranderd. Waar wij vroeger voornamelijk schoonmaakbedrijven als klantgroep hadden, hebben wij ons als totaalleverancier in de afgelopen jaren meer gespecialiseerd in een scala van andere markten. Denk aan zorg, onderwijs, leerwerkbedrijven, tankstations, sportscholen en zelfs fastfood ketens. We leverden destijds in het hele land , maar hebben ons nu voornamelijk gefocust op Randstad”, zegt Michael.

“Verder zien we de trend dat er veel meer klanten vragen naar duurzame concepten welke  wij volop kunnen aanbieden. Met onze ISO 14001 certificering laten we ook zien dat we op het gebied van duurzaam ondernemen goed op orde zijn. Andere grote veranderingen zijn de verregaande automatisering binnen het bedrijf, de participatie met Armada Reinigingssystemen (importeur van de bekende Fimap machines)  en de grote groei in service en onderhoud van machines die we uitvoeren. Ook het groeiend aantal aanbestedingen nemen steeds meer tijd in beslag. Gelukkig krijgen we die ook regelmatig gegund.”

Op welke wijze zijn jullie zakelijk gezien gegroeid?
“Door schade en schande wordt men wijs”, grapt Michael.  “Nee, Christiaan en ik hebben aan Leen Verhagen de beste leermeester gehad. Maar uiteraard ook door zelf te ervaren en veel kennis op te doen geeft ons het gevoel dat we onze zaakjes goed op orde hebben. We sparren regelmatig met andere ondernemers en mocht het nodig zijn dan investeren we graag, samen met onze medewerkers, in een training of opleiding.”

Hoe gaan jullie hedendaags met klanten om?
Michael: “Ons klantenbestand prijkt inmiddels op 2000+. Iedere klant verdient aandacht en we proberen dat op meerdere manieren te bewerkstelligen. We hechten hierbij veel waarde aan onze vier kernwaarden: vakkundig, betrokken, klantgericht en duurzaam. Bij alles wat we doen zijn deze kernwaarden, of zoals wij het ons ‘Gelecon DNA” noemen, ons uitgangspunt. Iedere klant is uniek en we gaan daarom altijd  voor een persoonlijke aanpak. We vinden het erg belangrijk om een goede relatie op te bouwen met onze klanten. Dat werkt aan beide kanten wel zo fijn.”

Hoe is de bedrijfscultuur bij Gelecon?
“Wij vinden het van groot belang dat al onze medewerkers hun werk uitoefenen in een prettige werkomgeving. Christiaan en ik zijn zelf de moeilijkste niet en iedereen kan daarom ook zo in ons kantoor binnenstappen. Zelf zoeken we onze collega’s ook met regelmaat op voor een gezellig praatje. Er heerst daardoor een informele en ongedwongen sfeer. Daarnaast krijgt iedereen de ruimte en vrijheid om ideeën voor te leggen en mee te denken over hoe we de dingen beter kunnen doen. Tweemaal per week is er gezamenlijke lunch met onze medewerkers, (met af en toe een kroket en frikandel….), en er zijn jaarlijks meerdere uitjes met onze personeelsvereniging. Dit draagt allemaal zeer bij aan een betrokken teamgevoel.”

Het duurt nog even, maar we gaan richting de 50 jaar. Wat is jullie doel voor de komende 10 jaar?
“In ieder geval met heel veel plezier en inzet willen Christiaan en ik blijven bouwen aan ons bedrijf. En natuurlijk streven naar het leveren van continue kwaliteit en service en willen wij ons op meerdere vlakken te onderscheiden t.o.v. andere marktspelers. Met de kernwaarden voor ogen gaan we door met groeien om ook in de toekomst als toonaangevende marktspeler een belangrijke rol te blijven spelen. Ik kijk er nu al naar uit!”, aldus Michael.

Recommended Posts